Aanpassing toegang

Per 05-01-2015 zijn een aantal onderdelen op deze site helaas niet meer openbaar.
Om werkplaatshandboeken, artikelen en andere informatie te kunnen inzien zult u zich moeten aanmelden.
Heeft u al een gebruikersnaam en wachtwoord voor deze site dan klikt u op inloggen.
Bent u nieuw hier dan kunt u zich registreren om een gebruikersnaam en wachtwoord te ontvangen.
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Laadpaal voor de Ampera gekocht

Na wat zoeken op internet bleef ik mij verbazen over de hoge prijzen van de laadpalen voor elektrische auto’s.
Uiteindelijk een gokje genomen en op Marktplaats een tweedehands laadpaal gekocht en gemonteerd.

De extra kabel is om eventueel later vanaf die plek buitenverlichting te kunnen aansluiten (die had ik toch nog liggen, beter nu leggen dan later alles weer open moeten breken).

Als je kijkt wat er eigenlijk aan techniek in zit kan dat bedragen van 700 euro en hoger toch niet rechtvaardigen lijkt mij.

En het resultaat van een paar uur graven in dikke grijze klei wat op 30cm onder het gele zand zit.

En de gok pakte goed uit, de laadpaal doet het erg goed!

Dit is overigens een e-Box, die ook door RWE/Essent/ Renault zijn geleverd.

Edit: omdat de aardlekschakelaar die op deze groep zit twee keer zonder aanwijsbare reden was uitgeschakeld heb ik op advies van Elektramat een extra aardlekschakelaar besteld (Chint – Type B 40A 4pol 30mA). Deze is speciaal bedoeld voor laadpalen.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Opel Ampera

Na vele jaren met veel plezier in een Porsche 968 te hebben gereden (gemiddeld 200km per dag) hebben wij begin 2017 besloten de auto te verkopen.
Er bij houden al hobby auto was geen optie, en er mee blijven rijden was zowel financieel als praktisch niet langer handig. De opdrachten buiten de deur blijven gelukkig(!) aanhouden, maar daardoor ook het aantal kilometers rijden.
Daarom heb ik in april 2017 een witte Opel Ampera, ex lease auto gekocht met weinig kilometers op de teller.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Porsche 968 Tiptronic 1992 Verkocht!

Vorig jaar vroeg iemand of mijn 968 te koop was.
Ik antwoordde ontkennend, maar nu we een aantal maanden verder zijn hebben wij nieuwe ideeën gekregen.

Ik heb jaren bijna dagelijks met enorm veel plezier in 944’s en de laatste 3, bijna 4, jaar in de 968 gereden.
Toch komt er steeds meer het gevoel om “groener” te gaan denken.
En zo hebben wij afgelopen weken steeds vaker gedacht aan elektrisch rijden.
Nu vind ik sleutelen leuk, en zou graag de 968 ombouwen naar stekkerdoos, maar dat is niet realistisch.
Daarom heb ik besloten de Porsche 968 te verkopen.

Auto is verkocht!

Informatie over mijn 968 is hier genoeg te vinden maar in het kort:

Het betreft een 968 Tiptronic uit 1992, ingevoerd uit Japan in juni 2013.
De opties zijn:

  • Tiptronic, automatisch schakelen of via de pook. Ik heb hier zelf een Porsche 993 stuur met Tiptronic knoppen op gemonteerd (natuurlijk goed werkend en compleet met airbag)
  • Leren sportstoelen (vaak Turbo stoelen genoemd), elektrisch in hoogte en hoek verstelbaar. Auto was origineel geleverd met slechts een sportstoel in kunstleder
  • Stuurbekrachtiging
  • Elektrische ramen
  • Elektrische deurvergrendeling met afstandbediening (inclusief achterklep)
  • Alarm
  • Hoogteverstelling koplampen
  • Koni sportdempers voor en achter (Koni Geel)
  • Verlaagd (met originele 968 CS veren)
  • Porsche 996 velgen met vier seizoenen banden
  • Climate control (gereviseerde compressor en nieuw koelmiddel en droger)
  • Zonnedak (meestal ten onrechte Targadak genoemd), met hoes en riemen voor de kofferbak
  • Billy Boat RVS sportuitlaat (na de cat), uit de USA laten komen
  • 3e remlicht in de achterspoiler
  • Porsche mattenset
  • 9 luidsprekersysteem met radio/cd/bluetooth/ipod aansturing
  • Afdekgordijn achterbak
  • Promax performance chip (origineel ook aanwezig)
  • 207.611km (wordt nog af en toe mee gereden)
  • Riemen en rollen vorig jaar vernieuwd bij 172.142km
  • Taxatierapport van 11-08-2016 (36 maanden geldig)
  • Enorm veel vernieuwde onderdelen in de afgelopen 3 jaar, w.o. demperplaat, motorsteunen, bougiekabels, bobine, variomaticventiel, hall sensor, wiellagers, remschijven enz enz.
  • Eventueel met kabel en software om de computers van het motormanagement, airbag, alarm en automaat uit te lezen / resetten.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Oliebeurt en nieuwe achterbanden

Vorige week motorolie ververst, nieuw oliefilter gemonteerd en de auto gecontroleerd.
Vond de auto veel afrol geluid maken en onzeker rijden bij nat weer.
Dat kon ook wel kloppen, want het profiel van de Vredestein Quatrac 3 achterbanden was nu echt wel op.

Versleten Vredestein Quatrac 3 banden van de Porsche 968
Nieuwe Vredestein Quatrac 5 banden (235/45/17)
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

The Transaxle Story: Inside Porsche’s Holy Halls (German)

Bron: Johannes Schlörb / |YouTube

Gepubliceerd op 12 jul. 2016
This is a world’s first: only few camera crews have been inside Porsche’s “Heilige Hallen” before, and none of them had ever been allowed to move freely amid all those secret historic and future (!) cars. Back in march we had the great honor to do exactly that while shooting an exclusive documentary on Zuffenhausen’s glorious transaxle history. We take you with us into the Porsche archives, the museum, their workshop and the Holy Halls near Stuttgart. This is uncensored footage of gems such as Porsche’s secret Nardo prototype (a prospective Mercedes C111 “killer”) or the mysterious Mercedes 500 E coupé that is not at all what it seems. We even drove a Porsche prototype and a homologation model ourselves and hope you enjoy the first ever fünfkommasechs video that is not solely about Mercedes 🙂

Cameraman: Teymur Madjderey
Licentie: Standaard YouTube-licentie

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

The best-handling imported car is…

Bron: Juli 1984 uitgave van Car and Driver

Audi Quattro vs. Ferrari 308 Quattrovalvole, Honda Prelude, Lotus Esprit Turbo, Porsche 911 Carrera, 928S, and 944, Toyota Celica Supra

En niet verrassend is de conclusie aan het einde:
The Porsche 944 is the best-handling imported car. It will easily zig past the near great and easily zag with the truly great in their brightest moments of glory.

Wild-eyed Porschephiles will tell you a win by one of their own was predictable. Haters of the marque will say it’s bogus because C/D inevitably pays homage to all Teutonic machines. But the 944 won overall simply because, in its remarkably complex but also wonderfully integrated way, it has no all-around equal.

The 944 offers drama to go, but the blip of the driver’s pulse rises only from the rush of emotional reassurance that comes with every new discovery of its sporting behavior.

A driver need not be a speed master to drown happily in the liquid responses of this car. This is a Porsche, to be loved for what it is as well as for what it can do. We have no doubts at all that the 944 is the best imported handler to be found in America.

http://media.caranddriver.com/files/audi-quattro-vs-porsche-911-and-six-others-archived-comparison-car-and-driverthe-best-handling-imported-car-isfull-story-real.pdf

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+