968

De Porsche 968, door velen gezien als het hoogtepunt in de transaxle periode, wordt in 1991 onthult.
Porsche gebruikt opnieuw de 3 liter 4-cilinder motor die eerder in de 944 S2 zijn entree maakte.
Nu echter met 240pk wat onder meer bereikt wordt door de Vario-Cam, het variable kleptiming systeem van Porsche.
Het blok is met 305 Nm koppel de sterkste 4-cilinder die op dat moment te koop is.
Een nieuwe zesversnellingsbak is standaard, en voor het eerst is Tiptronic leverbaar.
De 968 is voor die tijd flink geprijsd, zeker in vergelijking met de Porsche 911.
Porsche gaf aan dat het ontwerp van de 968 minimaal 83% nieuw was.
Toch leek het op het eerste gezicht dat er niet veel meer was gebeurd dan nieuwe voorschermen met draailampen zoals de 928 deze ook had (in plaats van de klaplampen van de 944), en een andere voor- en achterbumper, waardoor de 968 meer aansloot op de lijn zoals deze in gang was gezet met de 928 en 964.
De pers had hier dan ook niet veel positiefs over te melden.

Mede daardoor stopt de productie in 1995 alweer, na slechts 11.245 exemplaren.

De 968 is hierdoor een redelijk zeldzame verschijning aan het worden.
Wanneer je de 968 echter goed kent zul je merken dat er echt wel veel veranderd/verbeterd is, aan de carrosserie en techniek vooral. Het interieur is op een paar kleine zaken vrijwel onveranderd ten opzichte van de 944 type 2.

Per 05-01-2015 zijn een aantal onderdelen op deze site helaas niet meer openbaar.
Om werkplaatshandboeken, artikelen en andere informatie te kunnen inzien zult u zich moeten aanmelden.
Heeft u al een gebruikersnaam en wachtwoord voor deze site dan klikt u op inloggen.
Bent u nieuw hier dan kunt u zich registreren om een gebruikersnaam en wachtwoord te ontvangen.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+