924

Per 05-01-2015 zijn een aantal onderdelen op deze site helaas niet meer openbaar.
Om werkplaatshandboeken, artikelen en andere informatie te kunnen inzien zult u zich moeten aanmelden.
Heeft u al een gebruikersnaam en wachtwoord voor deze site dan klikt u op inloggen.
Bent u nieuw hier dan kunt u zich registreren om een gebruikersnaam en wachtwoord te ontvangen.

Toen in 1972 de familie Porsche zich terug trok uit de dagelijkse leiding van het bedrijf kwam de leiding in handen van een nieuw managementteam. Dit nieuwe team was van mening dat de Porsche 911 nog hooguit zeven jaar mee kon. Door de oliecrisis van 1973 werd deze verwachting al aan de ruime kant geacht. En dan te bedenken dat de 911 nog steeds bestaat…

De opvolger van de 911, de Porsche 928 brak met de traditie van achterin geplaatste, luchtgekoelde motoren om aan verschillende factoren te kunnen voldoen.
Porsche besprak deze filosofie met VW-Audi omdat de twee ondernemingen al eerder met de Porsche 914 een succesvolle samenwerking hadden. Zo werd besloten dat Porsche een goedkope sportwagen zou ontwerpen voor Volkswagen.

Vanwege de oliecrisis in 1973 zag Volkswagen echter af van het in productie nemen van de nieuw getekende sportwagen.
Porsche geloofde echter in het concept en besloot de auto als Porsche 924 op de markt te brengen.
De 924 moest een betaalbare Porsche worden maar Porsche had onvoldoende productie capaciteiten en besloot daarom in 1975 een contract aan te gaan met VW-Audi om de wagen te bouwen in de oude NSU fabriek, in Neckarsulm, ten noorden van Stuttgart.

Een groot verschil met eerdere Porsche modellen was dus de voorin geplaatste watergekoelde 2 litermotor.
De bijzonder goede rijeigenschappen dankte de 924 onder andere aan de ideale gewichtsverdeling van 50/50 die ontstond door de plaats van de motor voorin de auto en de versnellingsbak achterin.

De Porsche 924 bezorgde het destijds kwakkelende Porsche de omzetboost die het op dat moment nodig had.
De 924 trok veel nieuwe klanten aan en was Porsche’s eerste echte volumemodel.
Hoewel Porsche minder 924’s verkocht dan het had gehoopt, heeft de 924 ervoor gezorgd dat Porsche vandaag de dag nog bestaat.
Op basis van de 924 werd later nog de 944 en als laatste de 968 gebouwd.
In 1995 werd de productie van deze laatste versie gestopt.

Vele Porsche liefhebbers hebben een haat-liefde verhouding met deze modellen.
Deels komt dit doordat de 924 laag geprijsd was, waardoor het bezit van een Porsche minder exclusief werd.
Ook vonden mensen de samenwerking met VW-Audi maar niks.
Ironisch genoeg zien we na een mislukte poging van Porsche om een meerderheidsbelang in VW te nemen in 2009, dat VW door deze financieel verkeerde beslissing van Porsche, de kans ziet om Porsche in te lijven.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+