Uitlezen en reseten foutcodes Porsche 944 S2 en 968

Een paar weken geleden had ik het idee dat de Tiptronic niet goed schakelde en de motor niet helemaal lekker liep. Normaal zou je dan met de auto naar een garage kunnen gaan om de computer uit te laten lezen. Maar als je nu zelf ook de hele dag bezig bent met computers zou je dat natuurlijk veel liever zelf doen.
Daarom een beetje aan het zoeken gegaan naar mogelijkheden om de computer aan te sluiten op de diagnose stekker die de late types 944 en de 968 hebben.

De diagnose stekker die op onze auto’s zit is nog van het oude ronde type OBD connector met 19 pinnetjes.
Er zijn een aantal bekende diagnose tools beschikbaar o.a. de Bosch Hammer KTS300/KTS301 (volgens mij niet meer nieuw te koop) en de Durametric Diagnostic Tool voor Porsche.
Nu waren de prijzen hiervoor niet bepaald wat ik er voor wil uitgeven.
Na wat zoekwerk kwam ik op de site van Paul, die een kabel en software verkoopt voor een netter bedrag dan de eerder genoemde oplossingen.

Na wat mail contact besloot ik de set bij hem te bestellen en na een paar dagen werd deze netjes per post afgeleverd.

De software laat zich eenvoudig installeren en de kabel spreekt voor zich.
Na het installeren en aansluiten kon er eenvoudig verbinding gemaakt worden met de Motronic ECU, de Airbag en het alarm (dat alles te bedienen is via de laptop vraagt bijna om een stukje software voor de iPhone….).
Wat nog niet werkt is verbinding maken met de Tiptronic computer. Inmiddels is Paul bezig met het schrijven van nieuwe software, dus ik hoop dat dit nog goed komt.
Ondertussen zelf ook wat verder gegaan met uitzoeken waar die signalen dan vandaan komen. De diagnose apparatuur haalt zijn gegeven dus van de K- en de L- lijn.

Het volgende lijstje geeft de pen bezetting aan van de stekker op de Tiptronic computer:
1 TERM. 15E
2 DRIVE SPEED +
3 IGNITION FREQUENCY (TR)
4 STOP LIGHTS
5 SV1 SWITCHING POINT CONTROL
6 SV MODULATION PRESSURE
7 ELECTRONICS GROUND
8
9 PIN CODE 1
10 CHANGE UP (+)
11 THROTTLE VALVE SIGNAL
12 INPUT SS FR
13 OUTPUT PROGRAM M
14 SWITCH POSITION Y
15 L LEAD
16 SV4 SWITCHING POINT CONTROL
17
18
19 + FOR SOLENOID VALVES
20 SCREEN
21 LOAD SIGNAL (TI)
22
23 CONTROL LAMP
24 SV2 SWITCHING POINT CONTROL
25 DISPLAY 2ND GEAR
26 GROUND FOR POWER CONSUMERS
27 INPUT 5V (REFERENCE VOLTAGE)
28 PIN CODE 2
29 CHANGE DOWN (-)
30 KICKDOWN
31 DISPLAY 1ST GEAR
32 ENGINE IGNITION ADJUSTMENT
33 SWITCH POSITION Z
34
35
36
37
38 DRIVE SPEED –
39 TEM. 30
40 LATERAL ACCELERATION SENSOR
41
42 SV3 SWITCHING POINT CONTROL
43 DISPLAY 3RD GEAR
44 GROUND A/D CONVERTER
45 OUTPUT 5V
46 SENSOR FOR TRANSMISSION TEMPERATURE
47
48 PROGRAM M
49 RELAY DRIVER 2ND COOLER BLOWER
50 SWITCH POSITION X
51 K LEAD
52
53
54
55 DISPLAY 4TH GEAR

Een reactie op “Uitlezen en reseten foutcodes Porsche 944 S2 en 968

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.